mandag den 10. juni 2013

Litteratur pædagogik - reflektion

Refleksion over Broström, Jensen og Løntofts ”Dialogisk læsning i teori og praksis” – dialogisk oplæsning

Dialogisk oplæsning er meget fokuseret på sprog og sprogbrug og sprogudvikling. Det er en spændende metode som giver klare og tydelige retningslinjer for hvordan man i praksis gennemfører dialogisk oplæsning. Det er tydeligt at der er foretaget klare undersøgelser omkring virkningen af metoden, og jeg tænker at det på den måde er et vigtigt redskab for pædagoger rundt om i de danske daginstitutioner. Der er meget fokus på sprog og børns ringe færdigheder indenfor læsning når de kommer i skole og videre op i de små klasser. Jeg tænker at dialogisk læsning giver et redskab der ville kunne forbedre børns sprog og give dem et mere nuanceret ordforråd. Dialogisk læsning er et godt redskab til dette, og bruger man dialogisk læsningsmetoden i forbindelse med at styrke børnenes ordforråd er metoden som beskrevet, meget effektiv. Metoden er bygget op omkring at udvide barnets ordforråd, og igennem oplæsning og samtale at få barnet til at efterligne og derigennem tilegne sig nye udtryk og ord.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar