Didaktisk forløb med Æstetisk oplæsning
- Hvilken bog?
Hvorfor?
Kvalitet og funktion?
- Didaktiske overvejelser (læring) Æstetiske,
pædagogiske, sproglige overvejelser- fagstof og fagbegreber
Historie: Eventyret Hans og Grethe (Brdr. Grimm)
Kvalitet: Eventyr er populært og Hans og Grethe er børn som
giver børnene mulighed for at relatere til hovedpersonerne. Der er samtidig et
element af noget farligt, og dette giver børnene mulighed for at lege med disse
følelser og igennem eventyret at kunne forholde sig til det at være bange. Der
er mange gentagelser i eventyret som giver mulighed for at oplæse den på mange
måder, mange gange.
Funktion: Ved at vælge et eventyr er det let at holde sig
til det æstetiske, eventyr har en bestemt form, og denne form er æstetisk.
Dette giver mulighed for at snakke med børnene om eventyr, og hvad et eventyr
er. Eventyr er lette at dramatisere fordi de følger en bestemt form og
eventyret giver mulighed for mange lege der kan relatere til eventyret.
Derudover er der figurer i eventyret som er lette at gengive ved tegning og den
er enkel af finde rekvisitter til hvis man ønsker at dramatisere eventyret.
Forløb:
Jeg ville vælge at læse historien op 3 gange.
Først som den er skrevet – derefter vil jeg læse den mere frit og 3. gang vil
jeg læse den dramatisk op evt. udklædt. Jeg vil skabe et fortælle univers, evt.
ved hjælp af et lys eller en stol eller klæde, eller hat. Dette er med til at
fortællesituationen bliver speciel, og der bliver lagt op til at dette er noget
særligt. Jeg vil efter første gennemlæsning snakke med børnene om historien
(systematisk samtale). Via denne samtale vil jeg kunne spore mig ind på hvad
der har fanget børnene, og børnene vil i denne proces også lære at skulle sætte
nogle ord den oplevelse de lige har haft. Hvad have betydning for dem?
Ved 2. Gennemlæsning vil jeg lave en tegne/male aktivitet
bagefter. Jeg vil stille børnene en konkret opgave, så de igennem denne proces
skal forholde sig til eventyret univers på en konkret måde, ved at gengive
universet ved hjælp af maling. Jeg tænker her at jeg vil ligge vægt på
omgivelserne. Hvordan ser børnene hjem ud? Hvordan ser skoven ud? Hvordan ser
heksens hus ud? Børnene må selv vælge hvad de ønsker at male fra bogen, men det
skal tage udgangspunkt i det de her fået fortalt. Herigennem vil jeg give dem mulighed
for at reflektere over det univers der er blevet fortalt for dem – hvordan var
det pandekagehuset blev beskrevet? Hvilke ord blev brugt i beskrivelsen af
børnene hus eller af skoven? Dette er med til at skærpe børnenes opmærksomhed
på ordene og hvilke billede ordene kan give dem og hvordan de kan gengive det
indre billede på papiret.
Ved 3. gennemlæsning vil jeg have fokus på dramaet. Jeg ville
sammen med børnene gengive eventyret ved hjælp af de materialer og ting og
sager der til rådighed omkring os. Dette vil kunne foregå over en formiddag
hvor der indsamles tøj, rekvisitter osv. Og øves på en genfortælling af
eventyret. Dette er med til give børnene et indtryk af hvad dramatiseringen kan
betyde for eventyret, og også tvinge dem til fokusere på det der er væsentligt –
altså hjælpe dem til at finde nøgleord eller fokuspunkter i eventyret (dette er
noget der bliver brugt i skolen). Børnene skal samtidig sige replikker – ikke
indøvede, men naturlige for dem, for at eventyret skrider frem og kan blive
fortalt. Dette vil også styrke deres sprogbrug og give dem mulighed for at
bruge det æstetiske sprog selv og høre det og forsøge at gengive eventyrets
ordlyd.
Efter dette vil man i lege kunne lave mere drama eller bruge
erfaringerne fra dramatiseringen til at udvikle lege.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar