torsdag den 28. februar 2013

Aktivitet 3

Iagttagelse af hvordan sociale online netværk indgår i hverdagen for din målgruppe (Børn/Unge)

Jeg har valgt i følgende blog at komme med en iagttagelse fra min praktik, og tanker omkring brugen af teknologi på stedet. Jeg har valgt at tage dette med, fordi jeg synes det er relevant i den videre diskussion af sociale online netværks, for uden den moderne teknologi - ingen online netværks.
Mine iagttagelser derefter vil tage udgangspunkt i mig selv, og det man kan iagttage på TV. Jeg har ikke den store kontakt til børn og unge i min hverdag - og jeg må indrømme at jeg heller ikke opholder mig meget i det offentlige rum i min hverdag, og det "rum" jeg har lige udenfor min dør er rimelig meget ude på landet, så der foregår ikke det store "social networking". Derfor må jeg jo (igen) tage udgangspunkt i mig selv - og det jeg kan observere i medierne.

Fra min praktik: 

I den børnehave jeg var, var der så at sige ingen brug af sociale medier. Der var faktisk ikke nogen brug af computer i børnehaven. Den sidste uge jeg var der, fik drengene dog lov til at spille dr.dk/oline på børnehavens bærbar. Dette var udelukkende på grund af, at jeg, og en anden pædagog syntes at der manglede muligheder for de større drenge at bruge computeren til "lærerige" spil, og vi tænkte at på grund af manglende fysisk plads, ville børnene få meget ud af at få lov at fordybe sig i noget der var stillesiddende. Udover dette, tænker jeg at børn i den alder både derhjemme men også i daginstitutionen kan have stor gavn af at bruge computeren, da den er en stor del af den hverdag vi og det samfund vi ALLE lever i. Jeg tænker her også på mit resume fra tideligere, hvor hovedpunkterne handler meget om at vi ikke kan fastholde børn og unge i en barndom som for længst er forsvundet.
Jeg var meget undrende overfor forældrenes modstand mod PC'en i børnehaven. Bestyrelsen havde nægtet at modtage en Ipad fra en forældre i gave, fordi de ikke mente det hørte sig til. En sådan fornægtelse af ny teknologi og dens plads i vores samfund, og dermed også i børnenes hverdag, har jeg til dags dato ikke forstået. Hvad tænker I andre om det? Er det mig der er for moderne?

Tanker omkring de Sociale online netværks

Jeg tænker straks FB. Da jeg gik i 7.-9.klasse var jeg ikke så meget på nettet. Jeg fik først en mobil da jeg gik i 7.klasse, og min første bærbar fik jeg sidst i 9.klasse. Før det havde vi en fastnet telefon jeg havde adgang til, og vi fik en stationær PC da jeg var omkring 10 år. Den blev brugt udelukkende til at spille PC spil, tror jeg fik en mail adresse men det var ikke noget jeg brugte, og så lavede jeg lektier på den (skrev dansk stil, og hvad der ellers engang imellem skulle produceres). Da jeg gik i gymnasiet var der heller ikke Facebook, men jeg havde en mobil der blev brug til SMS mere end til at ringe fra. I dag er jeg så både på Facebook på mobilen og på computeren, og jeg bruger PC og Mobil næsten hele tiden - og til meget mere en at skrive stile og lave lektier på. 
Når jeg ser unge på TV i dag (i fx Peter Myginds program om mobning) bliver jeg en smule skræmt. Hvor må det være svært at bevæge sig rundt i en verden, hvor alting går så stærkt, og hvor man er PÅ uanset næsten hvor man er og hvad klokken er. Man er jo altid social, og er man ikke PÅ, så er man ikke kun ekskluderet fra online netværket, men også det rent fysiske med dem i klassen. I den tid jeg er vokset op har man talt om at vi unge bevæger os i mange rum og skal være meget omskiftelige, og det var der fokus på dengang for bare 5-10 år siden (da var jeg mellem 14-19 år gammel) og nu er disse rum blevet udvidet med et online. 

Som i alle de andre rum vi begiver os rundt i, er der forskellige regler og normer og forventninger, vi skal lære at kende og det er også tilfældet med "de sociale netværks". Det svære er bare at dette rum er under opbygning, og vi er selv med til at sætte rammerne. Der foregår derfor en hel masse nyt, som vi skal forholde os til. Mobning på de sociale medier er noget der nu fylder medierne meget, for nogle år siden var det mobning over sms, og jeg tør ikke gætte på hvad det næste "nye" bliver. Der er i denne forbindelse lige blevet afsagt dom mod to unge drenge der havde lavet et "face-rape" på en fra klassen (de havde skiftet hendes profilbillede på Facebook ud, og offentliggjort private samtaler) - de fik hver især en bøde. I den forbindelse så jeg Godaften Danmark, hvor en af gæsterne skulle snakke om hvad de mente om det, og hun sagde noget jeg bed mærke i. Denne bøde syntes hun gav udtryk for at vi i Danmark var ved at droppe ideen om, at det der foregår "online" ikke er en del af den virkelige verden. Og det tror jeg er en meget god pointe. Det der foregår på facebook i dag, er en stor del af den virkelighed vi alle lever i, og for de unge er den nok mere virkelig end noget andet. 

Jeg tænker nogle gange på den store forskel der er på at være vokset op med Facebook som en del af ens virkelighed (som børn og unge i dag gør) og det at skulle vænne sig til et nyt medie, og enten forkaste det, eller tage det til sig. Jeg kan ikke forestille mig hvordan det må være, kun at have oplevet verdenen med Facebook - jeg kan stadig tænke tilbage til dengang, hvor jeg ikke anede hvad det var og hvor jeg kunne lukke min dør til mit værelse og faktisk være helt alene og ikke tænke over hvad alle mulige andre foretog sig. Jeg tror at børn og unge i dag på en eller anden måde altid er i kontakt med hinanden, og måske aldrig rigtig føler de er helt alene og helt privat. Jeg ved at de selv vælger hvad de post'er på deres væg, men jeg synes jeg til tider observere at det er "normen" at man skal "facebooke" om alt - hvis det ikke er på facebook er det ikke sket ??? Jeg ved ikke om denne iagttagelse er korrekt, men det er en tanke. 
Jeg tænker i denne forbindelse at vi som fremtidige pædagoger har en forpligtigelse i at forsøge at sætte os ind i børn og unges verden. Det betyder at man både skal hole sig opdateret, men også have meget fokus på hvordan det var og hvordan det er, og derefter forsøge at sætte sig ind i hvordan det er at være i en verden hvor Facebook er så naturligt, som fx TV'et er for os andre. Jeg tror også at det kræver at vi er åbne overfor hvad de unge siger og fortæller, og at vi er nysgerrige i stedet for at være dømmende. Hvorfor er Facebook så vigtigt? Hvad er det det giver den unge? 

Nu har har jeg valgt at tage udgangspunkt i Facebook som socialt online medie - og må ærlig indrømme at det er fordi jeg ikke kender til særlig meget andet - og fordi Facebook er det største online sociale medie i Danmark PT. Kender I andre sociale netværks som er hver at tage med? (Twitter, Instagram ?) - og hvorfor er det lige at lige Facebook har slået så stærkt igennem?

2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hej Sara

    Jeg vil lige tage udgangspunkt, i det du skriver om: "Jeg tænker her også på mit resume fra tideligere, hvor hovedpunkterne handler meget om at vi ikke kan fastholde børn og unge i en barndom som for længst er forsvundet."

    Ja, for en pædagog er det vigtigt at følge med i, hvordan barndommen leves idag, hvad der er aktuelt for den enkelte målgruppe - og hvad der dermed optager børnene idag. Det er en af metoderne til at kunne forstå børn og kunne planlægge aktiviteter, som også de finder motiverende og spændende:-)

    Mange hilsner, Helen

    SvarSlet